Бизнис модели кои можат да ја сметат иднината на новинарството

Дигиталната ера ги промени потрошувачките шеми и за возврат ги поремети традиционалините модели на рекламирање во весниците. Тоа ги натера медиумите да бараат иновативни начини за да останат профитабилни. Некои од овие стратегии веќе покажуваат дека новинарството ќе продолжи да егзистира во иднина. Подолу се некои од најнадежните модели за финансирање на квалитетно новинарство.

Спонзорирана содржина

Спонзорирана содржина се однесува на оригинални, автентични стории напишани за промовирање или рекламирање на компанија. Бидејќи спонзорираната содржина е релативно слична на новинарската сторија, на првата речиси секогаш стои ознака „спонзорирана содржина“. Медиумските куќи можат да ја искористат својата репутација за да создадат брендирани стории кои публиката поверојатно ќе ги сфати сериозно. Тоа пак привлекува компании да се рекламираат во новинските организации и многу добро функционира за поголеми публикации и понови медиуми.

Групно финансирање

Голем број публикации сега зависат од донации. Тоа стана поочигледно особено за непрофитните организации кои се занимаваат со истражувачко новинарство. Додека некои медиумски организации ги повикуваат луѓето да донираат за поединечни новинарски проекти преку Kickstarter, други како The Guardian имаат инкорпорирано шеми за членство. Иако холандската публикација De Correspondent заработува преку претплата и ограничен пристап само за претплатници, новинскиот сајт беше основан со групно финансирање од 1,7 милиони долари (1,2 милиони фунти) што му овозможи да обезбеди плати за своите новинари. FrontPageAfrica, независен весник во Либерија, е финансиран од либериската дијаспора. Уреникот и основач Rodney Sieh имаше можност да известува проблемите со човековите права во Либерија благодарение на независноста која ја обезбеди групното финансирање.

Претплати

„Некој треба да плати за новинарството, или новинарството ќе треба да ја плати цената“ е популарен аргумент помеѓу издавачите секогаш кога се зборува за слободна новинска содржина. Весниците како The Information, кој е во целост заснован на модел на претплата, покажаа дека медиумските компании можат да преживеат со овој модел. Иако некои организации можат да добијат значителен приход од претплати, поголемите медиумски куќи како The New York Times не можат да се одржат само со претплати. Моделите на претплата се во голема мера зависни од таргетирање публика која не само што ја вреднува произведената содржина, туку е и подготвена да плати за неа.

 

Новинарство во живо

Благодарение на Facebook Live, Periscope и други платформи, новинарите сега имаат можност да ги презентираат нивните приказни пред публика во живо. Новинарството во живо им овозможува на новинарите да ги презентираат вестите на нови и интерактивни начини. Примери на медиумски компании кои се вклучени во новинарство во живо ги вклучуваат Globe Live на The Boston Globe and Gannett со својот Arizona Storytellers Project. Иако некои приходи доаѓаат од продажба на билети, се чини дека најголемиот дел е генериран од спонзорства. Во 2015 година, Arizona Storytellers Project донесе повеќе од $100.000 преку спонзорства.

Донатори

Овој вид финансирање доаѓа во различни форми, меѓу кои филантропска поддршка, владино финансирање и корпоративна одговорност. Amabhungane на Јужна Африка е финансиран од шест донаторски организации, со една третина од неговите трошоци покривани од The Mail и Guardian.

Филантропите редовно даваат големи донации за промовирање на добро новинарство. Еен пример е основачот на eBay, Pierre Omidyar, кој преку својата филантропска фирма обезбеди 100 милиони долари за поддршка на истражувачкото новинарство и борбата против лажните вести. Голем број влади сè уште финансираат национални или јавни весници. Добри примери се земјите како Франција и Норвешка, кои директно финансираат профитни медиумски компании. Корпоративната одговорност е уште една фора на финансирање која ја бараат весниците. Еден пример финансирањето на новинарството од страна на Facebook и Google како дел од нивната корпоративна одговорност. Главниот предизвик за овие компании е да обезбедат финансии без да бараат да вршат влијание.

Микроплаќања

Со микроплаќањата, читателите плаќаат мали износи за пристап до одредена статија. Blendle, холандска новинска платформа, во моментов работи по овој модел, со цена на поединечни статии од 10 до 90 центи. Во основа, тоа е iTunes на вести. Blendle ја лиценцира содржината од речиси секоја поголема новинска редакција во Америка и Европа. Нема реклами, нема заштитни ѕидови, и корисниците плаќаат само за статиите кои им се допаѓаат. Доколку на читателот не му се допаѓа статијата која ја прочита, може да побара да му бидат вратени парите.

Квалитетно новинарство

Една интересна причина зошто читателите на Blendle понекогаш бараат да им бидат вратени парите за одредени стории е поради нивниот квалитет. Сториите со полош квалитет кои се достапни секогаш и без надомест најчесто генерираат повеќе барања за рефундирање од длабинските текствои и анализи.

„Луѓето ќе платат за содржина која сметаат дека вреди за парите. Затоа, во Blendle, се анализира само квалитетното новинарство, пишува ко-основачот Alexander Klöpping.

„Истражувачкото новинарство исто така генерира реклами. Тоа го подигнува нашиот бренд,“ вели Jed Hartman, одговорен за приходите во The Washington Post, во статија на New York Times . „И други брендови сакаат да бидат поврзани со бренд од доверба.“ Новите издавачи сфатија дека лажните вести и информации кои ги преплавуваат социјалните медиуми ќе предизвикаат публиката да почне да бара алтернативни извори на сигурни вести и информации.

Mandla Chinula

The post Бизнис модели кои можат да ја сметат иднината на новинарството appeared first on ССНМ.

Продолжи со читање

  • Метаморфозис го одбележува Меѓународниот ден за универзален пристап до информации – 28 септември преку промоција на резултати од Индексот на отвореност на извршната власт

    Според Индексот на отвореност за 2024 година, исто како и претходната година, Владата на Северна Македонија е најотворена институција меѓу групите од извршната власт, министерства и органи на државната управа, исполнувајќи 77,32 % од критериумите. Во споредба со претходната година има забележано пад од минимален 1 отсто, кој се повторува втора година по ред. Фондација […]
    The post Метаморфозис го одбележува Меѓународниот ден за универзален пристап до информации – 28 септември преку промоција на резултати од Индексот на отвореност на извршната власт first appeared on Metamorphosis.

  • Иницијатива за формирање на Националното собрание на млади

    На 25.9.2025 год. во хотел Александар Палас во Скопје се одржа иницијативна средба за формирање на Националното собрание на млади во согласност со Законот за младинско учество и младински политики.  На средбата присуствуваа 40 младински организации, претставници на Владата, Министерството за социјална политика, демографија и млади и меѓународни организации. Како…

  • Програма за Текстилијада #9

    📢 ТЕКСТИЛИЈАДА 9 – Штип03–04 октомври 2025 📅 Петок, 03.10.2025 10:00 – Отворање на „Текстилијада 9“ – Откривање на мурал „Иднината

  • МЛАДИТЕ УЧЕА КАКО ДА ВРШАТ МОНИТОРИНГ НА РЕЧНИТЕ КОРИТА

    Младите од Општина Карпош, Општина Зелениково и Општина Ѓорче Петров, учеа како да вршат мониторинг на речните корита.

    Вчера, во Домот на култура во општина Ѓорче Петров се одржа едукативен настан посветен на мониторинг на водните текови, во организација на граѓанските организации Resource Environmental Center – REC North Macedonia, Center for Environmental Democracy – Florozon и Еко Логик.

    Настанот е дел од проектот „Брза проценка на водотеците на Западен Балкан – Фаза 2“, поддржан од U.S. Forest Service and Department of Defense EUCOM and Forest Service International Foundation.

    Настанот започна во 09:30 часот со едукативна сесија, по што следеше практична теренска вежба на реката Лепенец. Таму младите учесници и претставници од општините имаа можност директно да ја применат СВАП методологијата (Stream Visual Assessment Protocol) и да научат како се проценува состојбата на едно речно корито. Дополнително, беа идентификувани и жешки точки долж реката Лепенец.

    Целта на овој настан беше да ги запознае младите и претставниците од општините со современи методи за проценка на квалитетот на водните текови, да ги зајакне капацитетите на локалните чинители – институции, граѓански организации и експерти, како и да поттикне поширока јавна дискусија за заштита и одржливо управување со водните ресурси.

    Настанот беше наменет за млади на возраст од 15 до 30 години како и за претсавници од општините од општините Карпош, Зелениково и Ѓорче Петров, кои преку интерактивна едукација и теренска работа стекнаа нови знаења и вештини за мониторинг и заштита на речните корита.

  • Младите од општина Карпош, општина Зелениково и општина Ѓорче Петров,  учеа како да вршат мониторинг на речните корита

    Скопје, 24 септември 2025 година Вчера, во Домот на култура во општина Ѓорче Петров се одржа едукативен настан посветен на мониторинг на водните текови, во организација на граѓанските организации Центар за ресурси во животната средина (РЕЦ) – Северна Македонија, ФЛОРОЗОН – Центар за еколошка демократија и Еко Логик. Настанот е дел од проектот „Брза проценка […]

  • Локалната самоуправа сè уште далеку од вистинска отвореност – просекот порасна на 40%

    Фондација Метаморфозис и Рурална Коалиција ги претставија наодите од Процената на доброто владеење во единиците на локалната самоуправа во Република Северна Македонија изготвена преку Индексот на отвореност за 2025 година на тематскиот форум „Отворена општина – активна заедница“. Процената претставува длабинска анализа на работата на локалната самоуправа која дава резиме на вкупните перформанси на локалната […]
    The post Локалната самоуправа сè уште далеку од вистинска отвореност – просекот порасна на 40% first appeared on Metamorphosis.

Регистрирај се и добивај новости, информации и можности од Цивика мобилитас. Испраќаме не повеќе од 1 до 2 пораки месечно.

Регистрирај се за информатор