Нерамномерниот развој и демографските (не)прилики ја дизајнираат фискалната децентрализацијата во Западен Балкан

Напис во Независен за Меѓувладина координација од локално до европско управување – IGCOORD (https://igcoord.eu/).

Целосниот напис достапен на овој линк

Нерамномерниот развој и демографските (не)прилики ја дизајнираат фискалната децентрализацијата во Западен Балкан

Како во земјите од Западен Балкан да се надмине јазот што постои во односите помеѓу централните и локалните власти во процесот на децентрализацијата и кои се клучните предизвици во овој процес е во фокусот на истражување, кое е дел од поширок проект на ниво на Европската унија и во кој се вклучени повеќе истражувачи. Една од констатациите поврзани со регионот е дека иако земјите на Западен Балкан веќе навлегуваат во потреба за нов бран на децентрализација очигледно е дека дизајнот на фискалната децентрализацијата во овие земји треба да води сметка за регионалниот нерамномерен развој, но и за демографските прилики поврзани со негативниот прираст и трендот на заминување на голем број луѓе во други земји.

„Проектот IGCOORD има за цел да поврзе истражувачи кои со нивните истражувања би обезбедиле системски и споредлив увид за процесите на децентрализација во хоризонтални и вертикални насоки, помеѓу централната и локалната власт и помеѓу општините. Имено, оваа ЕУ иницијатива настојува да собере компаративни податоци и искуства од земјите; да ги разјасни основните механизми преку споредбени анализи; да развие нови заеднички истражувачки прашања помеѓу експертите во областа; и да ги сподели собраните извештаи и резултати за информирање на научната и стручната јавност. Наскоро, работната група за фискална децентрализација на овој проект ќе излезе со книги и истражувања на темата децентрализација во Југоисточна Европа“, вели Марјан Николов, претседател на Центарот за економски анализи и глобален експерт за мерење на ефикасност на децентрализацијата.

Збрувајќи за децентрализацијата воопшто, Николов објаснува дека ефикасната координација меѓу актерите на централната и локалната власт е еден од главните предизвици на централните и локалните политичари во Западен Балкан но и пошироко.

Или, како што е посочено во проектот, „надворешните ефекти, а со тоа и меѓузависноста на политичките дејствија надвор од границите на државите, драстично се зголемија, барајќи подобра координација на одлучувањето и активностите низ општините, како и меѓу централната и локалната власт и тоа во сè посложена средина. Ефективноста и легитимноста на демократското владеење во современите држави во голема мера зависи од нивната способност за координација. Сè уште постои сериозен недостиг на знаење меѓу научниците и практичарите за тоа како да се организира и обработува меѓувладината координација во различни случаи на организирање на децентрализација“.

На прашањето како гледа да се надмине јазот што постои во односите помеѓу централните и локалните власти и што се прави во таа насока, Николов вели дека сѐ зависи од тоа која била целта за децентрализација воопшто во некоја држава и што се сакало да се постигне.

„Доколку целта била политичка тогаш параметрите за надминување на јаз се во сферата на политичкото. Доколку целта била да се постигне економска ефикасност тоа веќе е сосема друга конструкција во сферата на фискалното“, вели Николов за Независен.

Тој посочува дека во секој случај постои глобална тенденција кон придвижување на процесите за децентрализација, но таа децентрализација се случува во контекст на глобализацијата и поврзувањето на светот во глобални синџири на економска активност. Тоа во земјите на Западен Балкан на пример, резултира во гравитациската сила на привлечност на урбаните центри и запоставување на и онака неразвиените региони и општини.

„Концентрацијата на населението во земјите на Западен Балкан на пример е во општини со население до 30.000 жители. Тоа значи дека 69 отсто од вкупното население на Западен Балкан живее во градови со до 30 илјади жители. Во Албанија половина од населението живее во 7 градови со население од повеќе од 100.000 жители, а во Косово, слично на Албанија, половина од населението живее во 8 од 38 општини. Во Црна Гора, половина од населението живее во 4 од 25 општини. Во БиХ, половина од населението живее во 84 отсто од општините. Регионалниот развој е организиран на ниво НУТС 3 (номенклатура на територијални статистички единици, заб.) за планирање во Северна Македонија, Албанија и Косово каде разликите опстојуваат една деценија“, вели Николов.

Така, регионите каде се главните градови на земјите од Западен Балкан се и до двапати поразвиени од останатите региони во тие земји (што може да се види и на приложениот графикон).

„Процентуалната разлика помеѓу регионите на главните градови и секундарните региони во земјите на Западен Балкан во 2020 година покажува: Скопскиот регион има 69 отсто повисок БДП по глава на жител од просекот на другите региони во Северна Македонија. Регионот Тирана има 62 отсто повисок од просекот на другите региони во Албанија и Белградската НУТС 3 има 148 отсто повисок БДП по глава на жител од просекот на НУТС 3 региони во Србија. Приштинскиот регион има повеќе од двапати повисок просек од просекот на другите региони во Косово. Кантонот Сараево има за 59 отсто повисок БДП по глава на жител во споредба со просекот во БиХ“, појаснува Николов.

Се наметнува и прашањето колку фискалната децентрализација помага во тој процес. Николов нагласува дека иако земјите на Западен Балкан веќе навлегуваат во потреба за нов бран на децентрализација очигледно е дека дизајнот на фискалната децентрализацијата во овие земји треба да води сметка за овој регионален нерамномерен развој како и за реалноста дека прирастот на населението во овие земји е негативен и дека емигрирањето го намалува бројот на населението.

„Старосната пирамида на населението кај овие земји веќе добива облик на свртена пирамида за 180 степени т.е. стапката на зависно население, односно млади до 15 години плус постари од 64 години врз население во продуктивна возраст (од 16 до 64 старост) расте, а продуктивното население емигрира или мигрира во урбаните центри. Во ваков контекст дизајнот на нов бран на децентрализација побарува политики за фискален дизајн повеќе за постари лица отколку изградба на градинки и учичишта на среден и долг рок“, вели Николов.

Ваквата нестабилност на амбиентот бара во дизајнот на нов бран на децентрализација за овие земји да се води сметка покрај за демографските и регионални аспекти и за транзициски трошоци за општините (како што беше посочено, дека скоро 70 отсто од населението живее во градови до 30 илјади жители, а скоро 10 отсто во општини до 5 илјади жители) кои едноставно немаат економија на обем.

„Оттука станува актуелна и асиметричноста на дизајнот на децентрализацијата т.е., не сите општини би имале човечки кадар или капацитет за спроведување на надлежностите како големите општини“, вели Николов.

(М.Ј.)

The post Нерамномерниот развој и демографските (не)прилики ја дизајнираат фискалната децентрализацијата во Западен Балкан appeared first on CEA – Center for Economic Analyses.

Продолжи со читање

  • Метаморфозис го одбележува Меѓународниот ден за универзален пристап до информации – 28 септември преку промоција на резултати од Индексот на отвореност на извршната власт

    Според Индексот на отвореност за 2024 година, исто како и претходната година, Владата на Северна Македонија е најотворена институција меѓу групите од извршната власт, министерства и органи на државната управа, исполнувајќи 77,32 % од критериумите. Во споредба со претходната година има забележано пад од минимален 1 отсто, кој се повторува втора година по ред. Фондација […]
    The post Метаморфозис го одбележува Меѓународниот ден за универзален пристап до информации – 28 септември преку промоција на резултати од Индексот на отвореност на извршната власт first appeared on Metamorphosis.

  • Програма за Текстилијада #9

    📢 ТЕКСТИЛИЈАДА 9 – Штип03–04 октомври 2025 📅 Петок, 03.10.2025 10:00 – Отворање на „Текстилијада 9“ – Откривање на мурал „Иднината

  • МЛАДИТЕ УЧЕА КАКО ДА ВРШАТ МОНИТОРИНГ НА РЕЧНИТЕ КОРИТА

    Младите од Општина Карпош, Општина Зелениково и Општина Ѓорче Петров, учеа како да вршат мониторинг на речните корита.

    Вчера, во Домот на култура во општина Ѓорче Петров се одржа едукативен настан посветен на мониторинг на водните текови, во организација на граѓанските организации Resource Environmental Center – REC North Macedonia, Center for Environmental Democracy – Florozon и Еко Логик.

    Настанот е дел од проектот „Брза проценка на водотеците на Западен Балкан – Фаза 2“, поддржан од U.S. Forest Service and Department of Defense EUCOM and Forest Service International Foundation.

    Настанот започна во 09:30 часот со едукативна сесија, по што следеше практична теренска вежба на реката Лепенец. Таму младите учесници и претставници од општините имаа можност директно да ја применат СВАП методологијата (Stream Visual Assessment Protocol) и да научат како се проценува состојбата на едно речно корито. Дополнително, беа идентификувани и жешки точки долж реката Лепенец.

    Целта на овој настан беше да ги запознае младите и претставниците од општините со современи методи за проценка на квалитетот на водните текови, да ги зајакне капацитетите на локалните чинители – институции, граѓански организации и експерти, како и да поттикне поширока јавна дискусија за заштита и одржливо управување со водните ресурси.

    Настанот беше наменет за млади на возраст од 15 до 30 години како и за претсавници од општините од општините Карпош, Зелениково и Ѓорче Петров, кои преку интерактивна едукација и теренска работа стекнаа нови знаења и вештини за мониторинг и заштита на речните корита.

  • Младите од општина Карпош, општина Зелениково и општина Ѓорче Петров,  учеа како да вршат мониторинг на речните корита

    Скопје, 24 септември 2025 година Вчера, во Домот на култура во општина Ѓорче Петров се одржа едукативен настан посветен на мониторинг на водните текови, во организација на граѓанските организации Центар за ресурси во животната средина (РЕЦ) – Северна Македонија, ФЛОРОЗОН – Центар за еколошка демократија и Еко Логик. Настанот е дел од проектот „Брза проценка […]

  • Локалната самоуправа сè уште далеку од вистинска отвореност – просекот порасна на 40%

    Фондација Метаморфозис и Рурална Коалиција ги претставија наодите од Процената на доброто владеење во единиците на локалната самоуправа во Република Северна Македонија изготвена преку Индексот на отвореност за 2025 година на тематскиот форум „Отворена општина – активна заедница“. Процената претставува длабинска анализа на работата на локалната самоуправа која дава резиме на вкупните перформанси на локалната […]
    The post Локалната самоуправа сè уште далеку од вистинска отвореност – просекот порасна на 40% first appeared on Metamorphosis.

  • Пријави се за коучинг сесија за справување со родово базирано сајбер насилство во Штип

    Иницијатива за европска перспектива во партнерство со ГО Заеднички вредности а во рамки на проектот Младите жени против онлајн насилство, започнува спроведување на групни коучинг сесии во 4 градови низ земјата (Скопје, Куманово, Штип, Струмица).  ✨ Што добиваш?🔹 Специјално развиена програма за коучинг🔹 Мултисекторско учење: правници, психолози и експерти за сајбер-безбедност Повикот…

Регистрирај се и добивај новости, информации и можности од Цивика мобилитас. Испраќаме не повеќе од 1 до 2 пораки месечно.

Регистрирај се за информатор