Како да се препознаваат лажни вести?

Новите генерација израснаа со интернетот на начин кој за многумина од нас е непознат – интернетот е во нивните животи од самиот почеток и тие не морале да го совласуваат како постарите генрации. Но, и покрај тоа, истражувањата покажуваат дека дигиталните генерации не се многу подобри од останатите во разликувањето на вистината и фикцијата на интернет.

Дали младите можат да препознаат реклама маскирана како текст?

Дали можат да ја проверат автентичноста на сликите објавени на Facebook?

Дали знаат да ги проверат изворите на скландалозни тврдења кои ги читаат во насловите на популарни вести?

Ги проверуваат ли информациите пред да ги споделат на своите канали?

Истражувањето научниците од Универзитетот Станфорд кое го спроведоа помеѓу американските средношколци покажува дека одговорот на секое од овие прашањае „не“, а немаме причина да веруваме ни дека состојбата е многу подобра во земјите од нашиот регион.

Феномените лажни вести и „пост-вистини“, кои ја одбележаа изминатата година, како и растечкиот број на сатирични и измислени текстови кои се дизајнирани да изгледаат како редовни вести, ја вратија во фокус важноста на медиумската писменост, како најдобро оружје кое го имаме на располагање во борбата против ширењето и подложноста на лажни содржини на интернет.

Истражувањата покажуваат дека изложеноста на тренинзи од областа на медиумската писменост ја намалува можноста за верување во неточни информации дури и кога тие се поклопуваат со политичките ставови на поединецот.

Но, дури и кога ќе го занемариме фактот дека младите од регионот на бивша Југославија се некои од најпознатите производители на лажни вести на планетата, состојбата со медиумската писменост во нашиот регион не е сјајна. Неодамнешно истражување спроведено во европските земји покажува дека невладите организации и неформалните едукативни програми се водечките актери на полето на развојот на медиумската писменост, како и дека официјалните образовни програми и понатаму каскаат зад потребите на функционирањето на модерното медиумско опкружување.

Додека ги чекаме реформите на образовните системи и ажурирањето на програмите, како конкретно да им се укаже на младите да бидат внимателни при консумирањето на медиумските содржини? Кои алатки да се им се препорачаат да едноставна проверка  на автентичноста на содржината и вистинитоста на информациите? Како да препознаат лажни вести и да размислат пред да ги споделат на своите профили?

Критичкото размислување и препознавањето на слоевите на медиумската содржина се во основите на медиумската писменост. Но, како во пракса да се научат младите да препознаваат лажни содржини пласирани на интернет?

Здруженијата ГОНГ и Курзив од Хрватска веќе долг низ години се занимаваат со организација на активности чија цел е развој на медиумската писменост, и на почетокот од годинава стекнатото искуство одлучија да го обединат во прирачник под наслов „Да читаме помеѓу редови“, кој на едукаторите им нуди низа конкретни вежби и задачи кои можат да ги употребат во работата со младите.

Лажните вести често доаѓаат од портали кои имаат чудни URL адреси и користат многу големи букви и зборови како „скандалозно“, „шокантно“ и „неверојатно“ во насловите, но понекогаш и се дизајнирани да изгледаат како редовни вести на медиумски организации и тогаш е потребна поголема претпазливост.

Да се провери дали веста е пренесена од веродостојни медиумски организации, кој е сопственик на сајтот од која доаѓа веста, дали веста се наоѓа во интернет базата на урбани легенди/докажано лажни вести, и дали „шокантната“ слика навистина го прикажува она што го прикажува, се чекори на проверка кои можат едноставно да се спроведат благодарение на бесплатните интернет алатки.

Сепак, алатки има многу, а процесите на верификација на интернет содржината често се тешки и долготрајни, поради што проверката на информациите претставува предизвик и за професионалците и може да звучи како преголем залак за просечниот корисник на социјалните мрежи.

Покрај генералната претпазливост и долготрајниот развој на критичкото мислење, на едукаторите им се препорачува да се повикаат на природната аверзија на тинејџерите кон авторитетот („Ќе ми верувате мене или ќе размислувате со своја глава?“) и да им укажат на учениците на оваа едноставна насока:

„Не морате да ја проверите секоја информација, само онаа на која имате намера да реагирате – да гласате или протестирате врз основа на информацијата, да ја споделите на мрежите, да повикате други на акција. Тогаш би требало да знаете за што зборувате“.

Извор

The post Како да се препознаваат лажни вести? appeared first on ССНМ.

Продолжи со читање

  • Покана за учество на информативни сесии за повик за грантови

    Македонската развојна фондација за претпријатија (МРФП) Ве поканува на информативните сеси за Повик за финансиска поддршка на акции за зелена трансформација , во рамките на проектот „Зелена младина, зелен раст“, кои ќе се одржат на: На инфо-сесиите ќе имате можност да дознаете:✅ кои се целите на повикот,✅ како да аплицирате,✅…

  • ЕУ укажува на застој во унапредувањето на човековите права и борбата против дискриминацијата во Северна Македонија

    Хелсиншкиот комитет за човекови права смета дека годинешниот Извештај на Европската унија за напредокот на Северна Македонија,  нотира згрижувачки наоди, особено во делот кој се однесува на недискриминацијата, родовата еднаквост и положбата на граѓанското општество. Извештајот недвосмислено укажува дека земјата го одложува усогласувањето на принципите на недискриминација во сите релевантни закони, што претставува сериозен чекор […]
    Read More… from ЕУ укажува на застој во унапредувањето на човековите права и борбата против дискриминацијата во Северна Македонија
    The post ЕУ укажува на застој во унапредувањето на човековите права и борбата против дискриминацијата во Северна Македонија appeared first on Хелсиншки комитет за човекови права.

  • Прва еко-акција ЗЕЛЕН ПЕТОК: „Мапа на еко-грижи и идеи“

    На 31 октомври 2025 година, на плоштадот Методија Андонов Ченто во Прилеп, ја одржавме првата еко-акција во рамките на иницијативата ЗЕЛЕН ПЕТОК под наслов „Мапа на еко-грижи и идеи“.Настанот се одржа од 11:00 до 13:00 часот и имаше за цел да ја поттикне граѓанската свест и активното учество во подобрувањето на животната средина преку креативен,…

  • Десетина моќни гласови и една заедничка порака: Скопје заслужува да биде подобар и позелен град

    Вчера, на 30 октомври, амфитеатарот на Нетавил се претвори во сцена каде што градот проговори – преку гласовите на активисти, експерти, средношколци и пензионери кои споделија една заедничка визија: Скопје заслужува да биде поубаво, позелено и похумано место за живеење. Под наслов „Што со пост-изборно Скопје?“, граѓаните имаа можност да дискутираат, да прашаат и да […]

  • BOOST проектот ја зајакнува граѓанската иницијатива низ Западен Балкан

    BOOST проектот, регионална иницијатива предводена од ALDA и финансирана од Agence Française de Développement (AFD), постигнува значајни резултати во зајакнувањето на граѓанското општество низ Западен Балкан. Преку националната шема за подгрантови, BOOST избра по десет влијателни проекти во секоја од шесте земји од регионот: Северна Македонија, Албанија, Косово, Србија, Босна…

  • Фондацијата Метаморфозис го претстави својот „Дезинфо радар“ на Форумот за мир во Париз 2025

    Фондацијата Метаморфозис преку својот „Дезинфо радар“ е избрана меѓу 30-те решенија кои се претставени на Форумот за мир во Париз 2025, како глобална платформа што истакнува конкретни иновации за мир и демократска отпорност. Оваа селекција претставува силно меѓународно признание за долгорочното лидерство на Метаморфозис во справувањето со дезинформациите на Западен Балкан. Форумот се одржува во […]
    The post Фондацијата Метаморфозис го претстави својот „Дезинфо радар“ на Форумот за мир во Париз 2025 first appeared on Metamorphosis.

Регистрирај се и добивај новости, информации и можности од Цивика мобилитас. Испраќаме не повеќе од 1 до 2 пораки месечно.

Регистрирај се за информатор