#17 citizens for change

Спасете нè, заради ВАС!

Првата порака за животната средина на која се сеќавам, ми се обраќаше од еден календар од „Наш Свет“, интересно, информативно и едукативно четиво за основци. На секоја страна имаше фотографии од различни птици, а пораката беше „Спасете не, заради вас“! Во основно училиште, во тоа време, како и надвор од него, не се зборуваше многу за животната средина, ама уредниците на списанието изгледа биле чекор понапред од другите.

Во тримесечието што го оставивме зад нас го одбележавме Меѓународниот ден на животната средина. Иако оваа година одбележувањето беше посветено на борбата против опустинувањето, ова е добра прилика да се осврнеме и на сите други аспекти од заштитата на планетата која за сега е единствениот познат дом на човештвото  какво што го познаваме. Шумите, водите, воздухот, почвата, сите живи суштества што ја населуваат планетата, целиот тој екосистем, го заслужува секојдневното внимание и грижа на нас луѓето кои сме единствено одговорни за неговото постојано уништување.

Констатацијата не е радикална. Тоа го покажуваат различни научни истражувања кои се однесуваат на исчезнувањето на одредени видови, на пресушувањето на извори на вода, на континуираното зголемување на просечната температура итн. На пример, анализите кои ги направил Центарот за климатски промени (ЦКП) за промената на температурата во следните 40 години покажуваат дека се очекува во летните периоди просечната температура да биде повисока дури за 6˚ C во однос на сегашната. Порастот на температурата се очекува дека ќе предизвика почести температурни разлики, екстремни временски настани како што се бура, град, поројни дождови и поплави како резултат на огромни количини дожд за краток временски период но, и ветришта со се поголем интензитет. Би рекле дека иднината ни е сегашност.

Паралелно со загрижувачките податоци за уништувањето на планетата кои се резултат на нашето неодговорно однесување, сведоци сме на различни теории кои не се ништо друго туку алиби за актуелната состојба. Ќе слушнете дека тоа е природен процес кој нема ништо со луѓето, дека климатските промени се измислена работа и дека планетата ќе најде начин да се справи со оваа состојба. Ваквото свесно затворање очи и разум пред толку очигледните проблеми кои сите не засегаат е се само не одлика на најсвесниот вид кој ја населува планетава.

Време е да се запрашаме ние на која група и припаѓаме: на онаа со загрижените за злоделата врз животната средина, на онаа со тнр. конспиративци или сме само неми набљудувачи на случувањата. Време е да се запрашаме што правиме ние лично за ова прашање и дали тоа завршува со објави на социјални мрежи. Не, не велам дека тоа е лошо, само дека не е доволно, не повеќе.

Граѓанските организации се меѓу најгласните во барањето одговорност, во подигнувањето на свеста на целата јавност и нудењето решенија за проблемите со животната средина. Но треба да одиме чекор понатаму, треба да ја преземеме личната, индивидуалната одговорност и да водиме со личен пример. Да се прашаме себе си, што правам јас за да ги намалам лошите влијанија, да дадам личен пример на другите. Дали селектирам отпад, дали влијаам на другите да го прават тоа, дали алармирам кога ќе забележам дива депонија, дали пријавувам, дали има реакција на моето пријавување, што ако нема, се откажувам или продолжувам?

Безброј акции можеме да преземеме секојдневно сами, заедно со другите или заедно со соседите од заедницата во која живееме или пошироко. Да ја заштитиме животната средина, заради нас. Да направиме исчекор, да бидеме пример што вреди да се следи! Пријатно читање!

Погледнете што нуди новиот број Граѓаните за промена“ #17, а во случај да го пропуштивте претходниот број на магазинот, прочитајте на овој линк.

Продолжи со читање

  • За што зборуваа кандидатите во изборната кампања: Месечен преглед на медиумските објави #2

    Месечен преглед на медиумските објави [20-30 октомври 2025] За што зборуваа кандидатите во изборната кампања: Периодот по првиот изборен круг, помеѓу 20 и 30 октомври, донесе висока медиумска активност и интензивен онлајн ангажман. Иако првичниот еуфоричен тон по изборните резултати постепено се намали, јавниот простор остана динамичен, исполнет со анализи,…

  • Кога штедењето станува политичка одговорност

    „Штедењето на државно ниво не значи одрекување од трошоци, туку нивно рационализирање и насочување кон политики што создаваат додадена вредност – образование, здравство, инфраструктура и иновации“, вели Благица Петрески, извршна директорка на „Фајнанс Тинк“ (Finance Think), и така концизно ја објаснува суштината на јавните финансии: „Владата треба да штеди на…

  • За што зборуваат кандидатите на локалните избори 2025? #6

    НЕДЕЛЕН ПРЕГЛЕД #6 [20 – 26 октомври 2025] И по завршувањето на изборниот процес, изборите продолжија да ја диктираат медиумската агенда. Иако бројот на објави е нешто помал од претходните недели, јавниот интерес остана висок. Со повеќе од 4.400 медиумски текстови и 560 објави на социјалните мрежи, медиумскиот простор остана…

  • Соработката меѓу граѓанските организации и бизнис секторот носи многу заемни придобивки

    „Причината поради која сите сакаме да соработуваме е затоа што сите сакаме да имаме корист. Без разлика дали доаѓате од бизнис секторот или од граѓанскиот, треба да почнете да развивате покомплексно разбирање за заемните придобивки“, им рече Сајмон Форестер, меѓународниот експерт на Цивика мобилитас, на учесниците на  работилницата „Зајакнување на…

  • За што зборуваат кандидатите на локалните избори 2025? #5

    НЕДЕЛЕН ПРЕГЛЕД #5 [13 – 17 октомври 2025] Во последната недела пред изборниот молк имаше засилена активност и обновена мобилизација во медиумските објави со повеќе од 3.000 медиумски текстови и 240 објави на социјалните мрежи, и со јасен раст на ангажманот кон крајот на неделата. Кампањата влезе во завршна фаза…

  • За што зборуваа кандидатите во изборната кампања: Месечен преглед на медиумските објави

    Месечен преглед на медиумските објави [15 септември – 14 октомври 2025] За што зборуваа кандидатите во изборната кампања Изборите за локалната власт беа една од најдоминантните теми во медиумскиот простор со над 11.000 медиумски написи и над 1.100 објави на социјалните мрежи. Анализата открива јасна слика: изборната кампања се води…

Регистрирај се и добивај новости, информации и можности од Цивика мобилитас. Испраќаме не повеќе од 1 до 2 пораки месечно.

Регистрирај се за информатор