За што зборуваат кандидатите на локалните избори 2025? #5
НЕДЕЛЕН ПРЕГЛЕД #5 [13 - 17 октомври 2025]
Во последната недела пред изборниот молк имаше засилена активност и обновена мобилизација во медиумските објави со повеќе од 3.000 медиумски текстови и 240 објави на социјалните мрежи, и со јасен раст на ангажманот кон крајот на неделата. Кампањата влезе во завршна фаза со интензивирани дебати, митинзи и последни ветувања, што го реактивираше јавниот интерес по краткиот застој од средината на неделата.
За што зборуваат кандидатите на локалните избори?
Образованието, училиштата и локалните услуги останаа доминантни теми. Со 2.472 текстови и речиси 49.000 интеракции како далеку најдискутирана тема, образованието остана апсолутен приоритет.
Училиштата имаа 1.459 текстови и 29.000 интеракции, што укажува на траен фокус врз семејствата, младите родители и квалитетот на образовните услуги.
Отпадот и чистотата како дел од локалните прашања беатретиот столб на кампањата, додека евроинтеграциите се на четврто место по обем, но со помала емотивна резонанца од домашните теми. Здравството генерираше најголем ангажман по текст (30,6 интеракции по статија), што покажува дека здравствените теми, иако помалку присутни, предизвикуваат најсилни лични реакции.
Меѓутоа, неделата беше обележана и со вонредна мобилизација околу пожарот во ноќниот клуб во Кочани (15 октомври), кој привремено доминираше на социјалната агенда со 82.000 интеракции од 221 објава или просечно 371 интеракција по објава, што го прави далеку највиралниот настан на неделата. Оваа трагедија привремено ги засенчи политичките содржини и пораки и покажа колку брзо емоционалните, безбедносните и хуманитарните случаи можат да ја преземат јавната дискусија.
Што навистина ги движи граѓаните?
Последната недела пред изборниот молк ја потврди формулата што функционира: локални, проверливи проекти + јасен временски рок = највисок ангажман. Образованието, училиштата, локалните услуги и јавниот превоз останаа централни теми.
Што се случува со темите за граѓанското општество?
И оваа недела транспарентноста, отчетноста и финансирањето на граѓанското општество не се на агендата на ниту еден од кандидатите кои е медиумски поекспонирани. Темите за дигитализација се споменуваат, но речиси исклучиво како „побрза администрација” и „е-услуги”, а не како алатки за јавна контрола, објавување на буџети или следење на тендери.
Графиконот на теми покажува дека додека локалните прашања, образованието, училиштата, нелегалните градби, животната средина и јавниот превоз доминираат, темите како дигитализација и иновации се појавуваат само маргинално и кога се споменуваат, тоа е речиси секогаш во контекст на модернизација на услуги, не на отворени податоци, транспарентни тендери или граѓанска контрола.
Овој јаз останува клучен за граѓанските организации: без проактивно вметнување на овие теми во јавната дебата, што е најдобро да се направи преку нивно поврзување со конкретни случаи на неефикасност, корупција или еколошки проблеми, тие ризикуваат да останат невидливи не само во кампањата, туку и во идните четири години локално управување.
Kаде се одвива дискусијата?
Анализата на платформите повторно потврди дека ТикТок (TikTok) е најефикасниот канал за мобилизација, со просечно 496 интеракции по објава, далеку над Инстаграм (Instagram) (152) и Фејсбук (Facebook) (116). Политичарите кои инвестираа во краток, емотивен видео-формат постигнаа несразмерно висок досег споредено со оние кои се потпираа на традиционални формати.
Јутјуб (YouTube) и понатаму останува најнеефикасната платформа со најмногу објави (10 по политичар), но само 17 интеракции по објава. Фејсбук останува платформа за широк досег, додека Телеграм (Telegram) и понатаму функционира како еднонасочен канал со речиси нулти јавни реакции.
Говорот на омраза оваа недела следи две динамики: високо-видливите кандидати се соочуваат со голем обем, но релативно ниска интензивност на токсичност (4-7%), додека помалите, идеолошки или родово-фокусирани кампањи покажуваат повисоки стапки (12-19%).
Кај најекспонираните, говорот на омраза укажува на родово-базирано и идеолошко таргетирање во помалите, но поинтензивни расправи. Ова е значаен наод: жените-кандидати, особено оние од помали или идеолошки партии, се соочуваат со диспропорционално повисока онлајн агресија во однос на нивната видливост.


Методологија
Податоците во овој преглед потекнуваат од сеопфатен мониторинг на јавниот дискурс реализиран преку платформата Pikasa Analytics, која комбинира автоматизирано следење со напредна анализа на содржините од онлајн медиуми и социјални мрежи.
Цивика мобилитас е проект на Владата на Швајцарија што го спроведуваат МЦМС, НИРАС од Данска и ФЦГ од Шведска. Мислењата и ставовите изразени во оваа објава не ги одразуваат ставовите на Владата на Швајцарија.