ЕПИ

Debatë: Mungesa e një strategjie të qartë përkeqësoi krizën ekonomike të shkaktuar nga pandemia COVID-19

Pandemia COVID-19 shkaktoi një valë që askush nuk mund ta parashikonte. Bizneset e vogla, njerëzit që ishin të vetë-punësuar dhe që krijonin vende pune pësuan më së shumti. Megjithëse kjo ishte një krizë e paparashikueshme, mungesa e bashkëpunimit, planifikimit dhe strategjisë së qartë çoi në pengesa edhe më të mëdha. Reagimi i parë në lidhje me masat që duhej të ndërmerren ishte ruajtja e vazhdimësisë që do të ofrojë siguri dhe mundësinë për të planifikuar në kohë. Mosarritja e kësaj sigurie ka çuar në një rënie të mëtejshme. Mijëra humbën punën e tyre për shkak të përqendrimit të dobët.

Diskutimi “Ekonomia në Republikën e Maqedonsië së Veriut dhe efektet e pandemisë COVID-19” kishte për qëllim përfshirjen e qytetarëve në një diskutim debati që do të zbulojë pikëpamjet e tyre mbi pasojat e krizës shëndetësore mbi ekonominë. Ngjarja u zhvillua në  format të ndarë në dy pjesë, kështu që në pjesën e parë të diskutimit qytetarët pjesëmarrës fillimisht diksutuan pikëpamjet dhe mendimet e tyre. Krahas zgjidhjeve dhe rekomandimeve të propozuara gjatë diskutimit, ata gjithashtu formuan pyetje në pjesën e dytë për të patur mundësinë për t’i bërë pyetje ekspertit të fushës.

Pjesëmarrësit në këtë diskutim ishin nga rajoni i Shkupit. Si ekspertë ishin të ftuar profesoresha nga American College, Nikica Mojsoska Bllazhevski, dhe profesori nga Fakulteti ekonomik pranë UKIM, Borçe Trenovski, që dhanë informata të detajuara rreth gjendjes ekonomike me të cilën karakterizohemi për shkak pandemisë. Diskutimi u moderua nga Vlora Reçica nga Instituti për demokraci “Societas Civilis”-Shkup.

Megjithëse pandemia është tani në rënie, kriza ekonomike nuk po rimëkëmbet në të njëjtin drejtim. Qytetarët besojnë se plani kryesor nuk duhet të jetë rritja e taksave që do të shkaktojnë terren shtesë, por fokusi duhet të zhvendoset në ekonominë e hirtë.

Përveç efekteve në sektorin e biznesit, pandemia kishte pasoja edhe në nivel individual. Me mbylljen e kopshteve dhe shkollave, prindërit e fëmijëve nën moshën 10 vjeç u pushuan nga puna për të qenë mësues në shtëpi. Ky veprim shkaktoi një barrë të madhe, veçanërisht për gratë, sepse ato duhej t’i siguronin fëmijës të gjitha materialet më vete, gjë që hapi një barrë shtesë në familje. Nga ana tjetër, punëdhënësi duhej të mbulonte të gjithë pagën bruto për prindërit që u lanë të lirë pa bërë ata punën e tyre. Së dyti, toksike për ekonominë ishte fuqia e zvogëluar e blerjes, si dhe nivelet e rritura të shpenzimeve joproduktive. Përveç efektit ekonomik, pandemia ka shkaktuar një barrë psikologjike që mendohet se është e vështirë të kapërcehet. Sidoqoftë, gabimet që kemi bërë në pandemi kanë dalë në dritë, shpresa është që në të ardhmen të mësojmë t’i eliminojmë ato.

Kur bëhet fjalë për Qeverinë, dhe si u përball me pandeminë, pjesëmarrësit kishin një qëndrim mjaft negativ. Megjithëse Qeveria lehtësoi dhe mori propozime, në të vërtetë kjo nuk kishte asnjë efekt në masat që ata morën në fund. Masat nga paketat e para ishin margjinale dhe nuk u mbajt asnjë vazhdimësi. Masat ishin relative dhe jo proaktive. Përgjigja e Qeverisë u vonua, me disa përparime të bëra pas grupit të katërt dhe të pestë të masave. Fakti që qeveria vonoi me reagimin dhe prokurimin e vaksinave po zvogëlon besimin dhe nivelin e sigurisë tek qytetarët. Vetëm masat e qëndrueshme, planifikimi i mirë dhe reagimi në kohë mund të kontribuojnë në një mënyrë për të dalë nga kjo krizë.

Sipas profesorit Borce Trenovski, gjithçka që ishte problem para krizës, gjatë krizës eskaloi. Pjesëmarrja edhe para fillimit të krizës, kishte disa njoftime, presione nga qytetarët të cilët ishin mjaft aktivë, por nuk morën ndonjë përgjigje. Masat tatimore si një rrugëdalje nga kriza mund të jenë efektive nëse futen që në fillim, por tani funksioni i tyre nuk do të jetë i njëjti. Tani duhet të përqendrohemi në rimëkëmbjen, duhet të stimulojmë aktivitetin, duhet të dalim nga kriza dhe të mos përqendrohemi te taksat. Nga ana tjetër, kemi politikëbërës ku borxhi ka tejkaluar mbi një miliard, tani jemi 62% dhe jemi në një kohë të vështirë për t’u kthyer në atë zonë para 60%. Jemi në një situatë ku duhet të sigurohen fonde fiskale. Efikasiteti që rritet përmes uljes së kostos është realizuar por është shumë modest. Rritja e efikasitetit nuk është e lehtë.

Sipas analizës që ata bënë, ekonomia informale po lëviz 23-27% dhe ka rënë mesatarisht në 5-6 vitet e fundit. Pjesa e ndjeshme (sektori informal) nuk ishte në shënjestër të mjaftueshme të masave, duke lënë disa prej tyre pa të ardhura. Sidoqoftë, fokusi nuk duhet të jetë në faktin nëse dhe sa kemi borxhe, por në faktin nëse dhe në çfarë mase i përdorim burimet e disponueshme për të përmirësuar situatën. Për sa i përket efektit psikologjik, parashikohen ndryshime të mëdha në efikasitetin dhe përfitimin, si dhe ndryshime në efektet e punës.

Profesoresha Nikica Mosjovska Blazevska pretendon se u formua këshill ekonomik dhe këshill fiskal me ish-ministrеn e financave ku kishte mundësinë të propozonin ide, por në fund iu la atyre që krijojnë politikën të jenë udhëzues. Kur krijoni masa është e nevojshme të mendoni se çfarë do të ndikojë në planin afatgjatë, jo vetëm të merrni masën më të lehtë që do të bëjë një ndryshim afatshkurtër. Ajo që ka dështuar është që marrja e masave që do të sigurojnë barazpeshë dhe do të targetojnë të gjitha bizneset në mënyrë të barabartë, por masat kanë qenë më të përqendruara në ndihmën dhe rimëkëmbjen e atyre që janë më të dëmtuar, duke besuar se kompanitë e mëdha mund të rimëkëmben vetë. Shumë nga lëshimet pretendohet se bazohen në pasiguri, e cila nuk lejoi të planifikohet në kohën e duhur.

Ekzistojnë masa dhe një plan veprimi për ekonominë e hirtë, por politikëbërësit vazhdimisht e vonojnë atë. Lidhur me kategoritë më të prekshme, problemi më i madh është papunësia (shkalla e varfërisë për personat e punësuar është 8.5%, për të papunësuarit 41.7%), dhe baza për të ulur këtë varfëri është që njerëzit të kenë qasje në punë. Një ndryshim në sistemin e kompensimit financiar dhe mbrojtjes sociale është gjithashtu i nevojshëm, veçanërisht në periudha të tilla krize. Ne jemi të parët që shkruajmë plane dhe strategji veprimi, por asnjë prej tyre nuk është zbatuar. Qeveria ka një numër mekanizmash në dispozicion që nuk i merr parasysh. Mungesa e vullnetit politik për të zbatuar masat është problemi më i madh.

Diskutimi u organizua si pjesë e projektit “ACT – Veprim Qytetar Aktiv 2.0″, zbatuar nga Instituti për Politikë Evropiane – Shkup me mbështetjen e Qendrës për Demokraci Deliberative në Universitetin Stanford nga ShBA. Projekti është financuar nga National Endowment for Democracy nga ShBA. Ky diskutim, së bashku me 4 diskutime të tjera me qytetarë për tema të ndryshme në të gjithë vendin, do të kontribuojnë në zhvillimin e Debatës Nacionale Demokratike që është planifikuar të mbahet në vitin 2022.

The post Debatë: Mungesa e një strategjie të qartë përkeqësoi krizën ekonomike të shkaktuar nga pandemia COVID-19 appeared first on EPI.

Продолжи со читање

  • Kamioni Mediatik Ballkanik po e nis udhëtimin e tij

    Kamioni Mediatik Ballkanik po e nis udhëtimin e tij nëpër 20 qytete në gjashtë vende të Ballkanit Perëndimor: Kosovë, Bosnje dhe Hercegovinë, Mal të Zi, Shqipëri, Maqedoninë e Veriut dhe Serbi, nga shtatori deri në nëntor të vitit 2025. Ndalesa e parë është në Prizren, Kosovë, më 8 shtator, e ndjekur nga Mitrovica më 9 […]
    The post Kamioni Mediatik Ballkanik po e nis udhëtimin e tij first appeared on Metamorphosis.

  • RAPORT I BIRC: PERSPEKTIVA E REFORMAVE TË QËNDRUESHME NË KUADËR TË KLASTERIT 3 DHE KLASTERIT 1

    Autor: M-r Bardhyl Zaimi
    Sistemi arsimor në Maqedoninë e Veriut në asnjë rast duket se nuk ka arritur t’u rezistojë turbulencave të shumta politike të periudhës së tranzicionit, ndikimeve partiake dhe ndikimeve tjera që në masë të madhe kanë ulur nivelin e cilësisë. Në Maqedoninë e Veriut, nuk është arritur të krijohet një sistem koherent në fushën e arsimit që do t’i përgjigjej profesionalizimit dhe përkushtimit maksimal që e kërkon kjo fushë kaq e rëndësishme e shoqërisë. Përkundrazi, gjatë tërë kohës janë vërejtur eksperimente në politikat arsimore, zgjidhje të çastit, zgjidhje që më tepër kanë qenë improvizime se sa realisht të hyhet në një transformim cilësor të gjithanshëm që nënkupton suazë ligjore të mirëmenduar, dokumente të përpiluara nga profesionistë të fushës dhe strategji afatgjate që hapin dhe mbindërtojnë një vizion që do të ishte në përputhje me zhvillimet globale.
    Në këtë kuadër, tashmë nga ekspertët është vënë në dukje se harmonizimi i konceptit evropian, gjegjësisht ligjeve europiane në sistemin arsimor në Maqedoninë e Veriut mbetet një imperative jetik për të krijuar dinamika tjera në arsimin e lartë në drejtim të përmirësimit të cilësisë.
    Klasteri 3 që do të hapet me BE-në e vendos fokusin në konkurrencën dhe rritjen gjithëpërfshirëse. Pikërisht, në sinkron me këtë klaster, shtetet anëtare duhet të kenë kornizën ligjore, administrative dhe financiare  si dhe kapacitetet e nevojshme zbatuese për të siguruar menaxhimin e shëndoshë financiar të programeve të arsimit, trajnimit dhe komunitetit rinor. Për të siguruar përfshirje të plotë dhe të suksesshme në programet kornizë, vendet anëtare duhet të sigurojnë kapacitetet e nevojshme zbatuese në fushën e kërkimit dhe zhvillimit teknologjik, pa anashkaluar stafin adekuat.
    Në këtë kuadër, reformat në fushën e arsimit dhe kërkimit shkencor nuk janë vetëm një përparësi sektoriale, por një domosdoshmëri strategjike që ndërlidhet drejtpërdrejt me cilësinë e kapitalit njerëzor dhe aftësinë e vendit për të ndërtuar një ekonomi të qëndrueshme dhe konkurruese. Klasteri 3 përfshin kapitujt që lidhen me arsimin, kërkimin shkencor dhe kulturën (25 dhe 26), ndërsa Klasteri 1 përqendrohet në sundimin e ligjit, etikën dhe funksionimin demokratik të institucioneve. Të gjitha këto dimensione mbeten me ndikim të drejtpërdrejtë në sistemin arsimor.
    RAPORTIN E PLOTË E GJENI KËTU

  • RAPORT I BIRC: ARSIMI NË KRIZË, EKSPERTËT KËRKOJNË DEPOLITIZIM DHE REFORMA TË THELLA

    Autor: M-r Bardhyl Zaimi
    Sistemi arsimor në Maqedoninë e Veriut në asnjë rast duket se nuk ka arritur t’u rezistojë turbulencave të shumta politike të periudhës së tranzicionit, ndikimeve partiake dhe ndikimeve tjera që në masë të madhe kanë ulur nivelin e cilësisë. Në Maqedoninë e Veriut, nuk është arritur të krijohet një sistem koherent në fushën e arsimit që do t’i përgjigjej profesionalizimit dhe përkushtimit maksimal që e kërkon kjo fushë kaq e rëndësishme e shoqërisë. Përkundrazi, gjatë tërë kohës janë vërejtur eksperimente në politikat arsimore, zgjidhje të çastit, zgjidhje që më tepër kanë qenë improvizime se sa realisht të hyhet në një transformim cilësor të gjithanshëm që nënkupton suazë ligjore të mirëmenduar, dokumente të përpiluara nga profesionistë të fushës dhe strategji afatgjate që hapin dhe mbindërtojnë një vizion që do të ishte në përputhje me zhvillimet globale.
    Pas më shumë se tridhjetë vjetësh nga fillimi i tranzicionit , Maqedonia e Veriut akoma përballet me sfida të thella që lidhen me kalimin nga reforma të bazuara kryesisht në interesat politike afatshkurtra, drejt reformave të qëndrueshme dhe profesionale, të bazuara në ekspertizë. Ky proces është veçanërisht i rëndësishëm në sektorin e arsimit të lartë, ku ndikimet e politizimit dhe mungesa e vazhdimësisë kanë minuar besueshmërinë, cilësinë dhe efikasitetin e sistemit arsimor.
    Ekspertë nga fusha e arsimit kanë vënë në dukje se një nga pengesat kryesore në rrugën drejt reformave substanciale në arsimin e lartë është mungesa e një konsensusi politik të gjerë dhe të qëndrueshëm që mund të mbrojë dhe implementojë strategji afatgjata pa ndërhyrje të politikave ditore. Përvojat rajonale, siç përmendet nga ekspertët modeli i Sllovenisë, tregon se sukseset e reformave strukturore vijnë nga politikat me vazhdimësi, përfshirja e komunitetit akademik dhe mbështetja e institucioneve shtetërore gjatë një periudhe të gjatë kohore.
    Në përputhje me këto nevoja, Maqedonia e Veriut ka bërë hapa konkretë duke themeluar më 6 nëntor 2024 Trupin Nacional Koordinues për Reforma në Arsimin e Lartë, një entitet gjithëpërfshirës që bashkon përfaqësues të institucioneve shtetërore, universiteteve, biznesit dhe shoqërisë civile, me mandatin për të rikthyer cilësinë, standardizimin dhe investimet në shkencë dhe kërkim. Ky trup synon të nisë një reformë strukturore të thellë, duke përgatitur propozime konkrete për përmirësimin e sistemit arsimor gjatë 18 muajve të ardhshëm.
    Megjithatë, sfidat mbeten të mëdha. Raportet e Komisionit Evropian për vitet 2023 dhe 2024, si dhe analizat e organizatave ndërkombëtare si UNDP dhe OECD/SIGMA, evidentojnë mungesën e kapaciteteve teknike dhe njerëzore, politizimin e universiteteve dhe fragmentimin e legjislacionit, si faktorë që pengojnë konsolidimin e reformave në arsimin e lartë. Pa i tejkaluar këto barriera, vënë në pah ekspertët, Maqedonia e Veriut, do të vazhdojë të përballet me sfida në ndërtimin e institucioneve të depolitizuara, të pavarura dhe të përgjegjshme ndaj komunitetit akademik dhe shoqërisë.
    RAPORTIN E PLOTË E GJENI KËTU