Untitled Design(1)

“Jo vetëm papunësia, por edhe sistemi i keq i shtyn të rinjtë nga Dibra drejt  mërgimit”

“Jo vetëm papunësia, por edhe sistemi i keq i shtyn të rinjtë nga Dibra drejt  mërgimit”

Papunësia nuk është e vetmja arsye pse të rinjtë largohen nga vendi, por edhe pakënaqësia me sistemin. Edhe pse papunësia është përgjysmuar nga viti 2017 e deri më tani, kjo nuk e ka ndalur procesin e largimit të të rinjve nga vendi.

Hulumtimi i IDUEP tregon se përveç sistemit të pazhvilluar shëndetësor, korrupsionit dhe (mos)mbrojtjes së mjedisit dhe kushteve të punës, rrethanat në vendin e punës dhe gjithçka që ndikon në ditën e punës së të riut janë ndër arsyet tjera.

Nëpërmjet prizmit të raportit të fundit të Komisionit Evropian për progresin e vendit në lidhje me kapitullin 19 – politika sociale dhe punësimi, kjo çështje trajtohet në aspektin e masës kryesore për trajtimin e papunësisë tek të rinjtë, d.m.th. garancia për të rinjtë, kështu që masa ka treguar rezultate të dukshme, por kërkohet që të përmirësohet kapaciteti i agjencisë së punësimit për të rritur efikasitetin si dhe efikasitetin e dhënies së masave aktive në tregun e punës.

Sondazhet tregojnë se të rinjtë motivohen nga puna që nuk është e lidhur me një vend. Ata kërkojnë orar fleksibël të punës, uljen e taksës për të ashtuquajturit “freelancer” në 0 për qind, siç ka premtuar qeveria për vitin 2023. Komuna e Dibrës, sipas hulumtimit të forumit për ndryshime në arsim, është në vendin e fundit nga pesë komunat e shqyrtuara për sa i përket obligimeve të përmbushura që dalin nga ligji për pjesëmarrje dhe politika rinore. Sipas monitorimit, komuna e Dibrës nuk ka ndarë 0.1 për qind të saj në buxhet për nevojat e të rinjve, siç parashikon ligji. Nga ana tjetër, rajoni juglindor, i cili përfshin edhe Dibrën, ka pothuajse numrin më të vogël të vendeve të punës aktive, së bashku me Strugën dhe Kërçovën, me pak më shumë se 30.000. Ekonomia mezi mbijeton në këtë komunë.

“Ne vazhdimisht kërkojmë punëtorë, kemi problem të madh me mungesën e punëtorëve. Në dyqane dhe punishte ka kudo reklama, por askush nuk telefonon. Nuk ka interes. “Të rinjtë mbarojnë arsimin dhe shkojnë jashtë vendit, kryesisht në Amerikë, ku tashmë kanë të afërm”. Thotë një biznesmen nga Dibra.

“Në Dibër nuk ka industri të rëndë, nuk ka fabrika të mëdha ku do të gjeje punë, prandaj njerëzit duan të ikin. Vetëm nga ky qytet janë 15 mijë të larguar për në Amerikë”- na tha një banor i Dibrës.

Në Dibër nuk ka të huaj si nepalët apo punëtorë nga Bangladeshi e vende të tjera që kanë kohë që punojnë në qytete të tjera. Përveç kësaj, punëtorët nga Shqipëria, të cilët dikur ishin të shumtë, sidomos në bujqësi, nuk kanë ardhur në Dibër prej kohësh. Tani, thonë banorët e Dibrës, edhe ata po largohen drejt vendeve më të zhvilluara jo vetëm për shkak të të ardhurave, por për shkak të kushteve më të mira.

Për ata që janë të punësuar, problematike është ende organizimi sindikal, i cili është i dobët, dhe kontratat kolektive të nënshkruara mund të numërohen në gishta. Kushtet janë përmirësuar për sa i përket të ardhurave dhe statusit të rregulluar, gjë që ishte e paimagjinueshme disa vite më parë për shkak se punëtorët punonin me kontratë ose ilegalisht. Tani problemi është se ka mungesë të fuqisë punëtore.

Profesori universitar Lazar Jovevski thotë se reforma në fushën e marrëdhënieve të punës duhet të bëhet në përputhje me kohët e reja dhe mundësitë tona, por edhe vizionin tonë për drejtimin në të cilin duhet të zhvillohen marrëdhëniet tona të punës, duke marrë parasysh rajonin, ndërkombëtar dhe botëror. tendencat dhe erërat që fryjnë në botën e punës në përgjithësi. Por gjëja më e rëndësishme, thotë Jovevski, është se mënyra se si ne mendojmë për këto marrëdhënie duhet të ndryshojë.

“Një transformim i sistemit, i grupit kryesor është i domosdoshëm sepse është treguar në dekadat e fundit se sado të kalojmë një zgjidhje ideale ligjore nëse nuk kemi njerëz që do ta zbatojnë atë në mënyrën e duhur si nga punëdhënësit ashtu edhe nga ata. organizatat dhe nga punëtorët dhe sindikatat, por dhe vetë qeveria, gjegjësisht ata që janë politikëbërës, nuk do ta arrijmë më qëllimin”, thotë Jovevski[1].

Edhe në raportin për progresin e vendit, Komisioni Evropian ndër të tjera thekson se në raport me dialogun social, zbatimi dhe miratimi i marrëveshjeve kolektive në sektorin privat mbetet i dobët. Duhet të zbatohet ligji për zgjidhjen paqësore të mosmarrëveshjeve të punës dhe të forcohen më tej kapacitetet e partnerëve socialë.

Adriatik Capa

Ky botim është pjesë e projektit Pjesëmarrja e mediave nga Njësia e Vetëqeverisjes Lokale – Dibër në negociatat për anëtarësimin e Republikës së Maqedonisë së Veriut në BE, i cili financohet nga programi i granteve të projektit “Së bashku për gazetari më të mirë lokale” financuar nga BE-ja dhe zbatuar nga Qendra për Zhvillimin e Mediave të Bashkësive – MEDIUM. Përmbajtja e këtij botimi është përgjegjësi e vet Qendrës për Zhvillim të Qëndrueshëm të Komunitetit Dibër dhe në asnjë mënyrë nuk mund të konsiderohet se pasqyron pikëpamjet e Bashkimit Evropian.

[1] https://www.youtube.com/watch?v=zU7pAYj_um8

This post was originally published on this site

Продолжи со читање

  • Kamioni Mediatik Ballkanik po e nis udhëtimin e tij

    Kamioni Mediatik Ballkanik po e nis udhëtimin e tij nëpër 20 qytete në gjashtë vende të Ballkanit Perëndimor: Kosovë, Bosnje dhe Hercegovinë, Mal të Zi, Shqipëri, Maqedoninë e Veriut dhe Serbi, nga shtatori deri në nëntor të vitit 2025. Ndalesa e parë është në Prizren, Kosovë, më 8 shtator, e ndjekur nga Mitrovica më 9 […]
    The post Kamioni Mediatik Ballkanik po e nis udhëtimin e tij first appeared on Metamorphosis.

  • RAPORT I BIRC: PERSPEKTIVA E REFORMAVE TË QËNDRUESHME NË KUADËR TË KLASTERIT 3 DHE KLASTERIT 1

    Autor: M-r Bardhyl Zaimi
    Sistemi arsimor në Maqedoninë e Veriut në asnjë rast duket se nuk ka arritur t’u rezistojë turbulencave të shumta politike të periudhës së tranzicionit, ndikimeve partiake dhe ndikimeve tjera që në masë të madhe kanë ulur nivelin e cilësisë. Në Maqedoninë e Veriut, nuk është arritur të krijohet një sistem koherent në fushën e arsimit që do t’i përgjigjej profesionalizimit dhe përkushtimit maksimal që e kërkon kjo fushë kaq e rëndësishme e shoqërisë. Përkundrazi, gjatë tërë kohës janë vërejtur eksperimente në politikat arsimore, zgjidhje të çastit, zgjidhje që më tepër kanë qenë improvizime se sa realisht të hyhet në një transformim cilësor të gjithanshëm që nënkupton suazë ligjore të mirëmenduar, dokumente të përpiluara nga profesionistë të fushës dhe strategji afatgjate që hapin dhe mbindërtojnë një vizion që do të ishte në përputhje me zhvillimet globale.
    Në këtë kuadër, tashmë nga ekspertët është vënë në dukje se harmonizimi i konceptit evropian, gjegjësisht ligjeve europiane në sistemin arsimor në Maqedoninë e Veriut mbetet një imperative jetik për të krijuar dinamika tjera në arsimin e lartë në drejtim të përmirësimit të cilësisë.
    Klasteri 3 që do të hapet me BE-në e vendos fokusin në konkurrencën dhe rritjen gjithëpërfshirëse. Pikërisht, në sinkron me këtë klaster, shtetet anëtare duhet të kenë kornizën ligjore, administrative dhe financiare  si dhe kapacitetet e nevojshme zbatuese për të siguruar menaxhimin e shëndoshë financiar të programeve të arsimit, trajnimit dhe komunitetit rinor. Për të siguruar përfshirje të plotë dhe të suksesshme në programet kornizë, vendet anëtare duhet të sigurojnë kapacitetet e nevojshme zbatuese në fushën e kërkimit dhe zhvillimit teknologjik, pa anashkaluar stafin adekuat.
    Në këtë kuadër, reformat në fushën e arsimit dhe kërkimit shkencor nuk janë vetëm një përparësi sektoriale, por një domosdoshmëri strategjike që ndërlidhet drejtpërdrejt me cilësinë e kapitalit njerëzor dhe aftësinë e vendit për të ndërtuar një ekonomi të qëndrueshme dhe konkurruese. Klasteri 3 përfshin kapitujt që lidhen me arsimin, kërkimin shkencor dhe kulturën (25 dhe 26), ndërsa Klasteri 1 përqendrohet në sundimin e ligjit, etikën dhe funksionimin demokratik të institucioneve. Të gjitha këto dimensione mbeten me ndikim të drejtpërdrejtë në sistemin arsimor.
    RAPORTIN E PLOTË E GJENI KËTU

  • RAPORT I BIRC: ARSIMI NË KRIZË, EKSPERTËT KËRKOJNË DEPOLITIZIM DHE REFORMA TË THELLA

    Autor: M-r Bardhyl Zaimi
    Sistemi arsimor në Maqedoninë e Veriut në asnjë rast duket se nuk ka arritur t’u rezistojë turbulencave të shumta politike të periudhës së tranzicionit, ndikimeve partiake dhe ndikimeve tjera që në masë të madhe kanë ulur nivelin e cilësisë. Në Maqedoninë e Veriut, nuk është arritur të krijohet një sistem koherent në fushën e arsimit që do t’i përgjigjej profesionalizimit dhe përkushtimit maksimal që e kërkon kjo fushë kaq e rëndësishme e shoqërisë. Përkundrazi, gjatë tërë kohës janë vërejtur eksperimente në politikat arsimore, zgjidhje të çastit, zgjidhje që më tepër kanë qenë improvizime se sa realisht të hyhet në një transformim cilësor të gjithanshëm që nënkupton suazë ligjore të mirëmenduar, dokumente të përpiluara nga profesionistë të fushës dhe strategji afatgjate që hapin dhe mbindërtojnë një vizion që do të ishte në përputhje me zhvillimet globale.
    Pas më shumë se tridhjetë vjetësh nga fillimi i tranzicionit , Maqedonia e Veriut akoma përballet me sfida të thella që lidhen me kalimin nga reforma të bazuara kryesisht në interesat politike afatshkurtra, drejt reformave të qëndrueshme dhe profesionale, të bazuara në ekspertizë. Ky proces është veçanërisht i rëndësishëm në sektorin e arsimit të lartë, ku ndikimet e politizimit dhe mungesa e vazhdimësisë kanë minuar besueshmërinë, cilësinë dhe efikasitetin e sistemit arsimor.
    Ekspertë nga fusha e arsimit kanë vënë në dukje se një nga pengesat kryesore në rrugën drejt reformave substanciale në arsimin e lartë është mungesa e një konsensusi politik të gjerë dhe të qëndrueshëm që mund të mbrojë dhe implementojë strategji afatgjata pa ndërhyrje të politikave ditore. Përvojat rajonale, siç përmendet nga ekspertët modeli i Sllovenisë, tregon se sukseset e reformave strukturore vijnë nga politikat me vazhdimësi, përfshirja e komunitetit akademik dhe mbështetja e institucioneve shtetërore gjatë një periudhe të gjatë kohore.
    Në përputhje me këto nevoja, Maqedonia e Veriut ka bërë hapa konkretë duke themeluar më 6 nëntor 2024 Trupin Nacional Koordinues për Reforma në Arsimin e Lartë, një entitet gjithëpërfshirës që bashkon përfaqësues të institucioneve shtetërore, universiteteve, biznesit dhe shoqërisë civile, me mandatin për të rikthyer cilësinë, standardizimin dhe investimet në shkencë dhe kërkim. Ky trup synon të nisë një reformë strukturore të thellë, duke përgatitur propozime konkrete për përmirësimin e sistemit arsimor gjatë 18 muajve të ardhshëm.
    Megjithatë, sfidat mbeten të mëdha. Raportet e Komisionit Evropian për vitet 2023 dhe 2024, si dhe analizat e organizatave ndërkombëtare si UNDP dhe OECD/SIGMA, evidentojnë mungesën e kapaciteteve teknike dhe njerëzore, politizimin e universiteteve dhe fragmentimin e legjislacionit, si faktorë që pengojnë konsolidimin e reformave në arsimin e lartë. Pa i tejkaluar këto barriera, vënë në pah ekspertët, Maqedonia e Veriut, do të vazhdojë të përballet me sfida në ndërtimin e institucioneve të depolitizuara, të pavarura dhe të përgjegjshme ndaj komunitetit akademik dhe shoqërisë.
    RAPORTIN E PLOTË E GJENI KËTU